ازبکستان

رقص و شادی ِ زنان بخارایی

برای دیدن ِ رقص و شادی ِ زنان بخارایی در "لب ِ حوض" اینجا را کلیک کنید.
To see the happiness and dance of women beside Labi Hauz in Bukhara, CLICK HERE

 

در یکی از حجره های مدرسه ی "اُلُغ بیگ" (سده ی 9 هجری) که به زمانِ بازدیدم در آن صنایع دستی فروخته می شد، نقشی از داستان ِ "شیرین" و "فرهاد" دیدم که شیفته ام ساخت: "فرهاد" به پای ِ "شیرین" افتاده است و "شیرین" مشفقانه او را نوازش می کند، در حالیکه در پس زمینه ی نقش، شهر ِ "بخارا" و مَناره یِ مشهور ِ "کلان" دیده می شود. اندیشیدم که نقاش، "فرهاد" و "شیرین" را از "بیستون"ِ عهد ساسانی به "بخارا"ی ِ عهد اسلامی آورده است تا روایت ِ"عشق ِ صادق" را در خاک ِ خود نقش زَنَد:

 

تصویر 5 : نقش "شیرین" و "فرهاد" در بخاراA miniature of "Shirin and Farhad story", that I saw it at  UlugBek Madrasa in a Hojra.  This is a romantic story from the Sassanid era in Bistun-Kermanshah province of Iran, but here we see the adaptation in Islamize form in Bukhara city.

 

مَناره یِ  

تصویر 6 : مَناره یِ "کلان" در بخارا
این مَناره ی آجری که نماد ِ شهر بخارا است، در سده ی 6 هجری (12 میلادی) ساخته شد. بلندی آن از سطح زمین 46 متر است و قریب ِ 10 متر نیز عمق فونداسیون ِ آن می باشد. از آنجا که این مَناره در ابتدا بصورت منفرد ساخته شده بود و مسجدی متصل بدان نبود، این گمان که در بدو  ِ ساخت از آن به عنوان مأذنه استفاده می شد، محل تردید است و بیشتر سخنی که در اَفواه مردم است درست به نظر می رسد که در شب، آتش ِ فانوس ها بر فرازش می افروختند تا راهنمای مسافران ِ بخارا باشد.
Kalan Minaret in Bukhara city
The word "Minaret" as the meaning of "a place for lighting" displays the primary usage of this structure, not for calling Muslims to pray, but a tower of Fire or lantern in the night to lead travelers to the city.
 


بازدید از "ارگ بخارا" نیز برایم لذت بخش بود، به ویژه که در موزه ی داخل ِ ارگ، توانستم برای نخستین بار یک نقاشی ِ دیواری ِ بی نظیر ِ سُغدی را از نزدیک ببینم. نقشی از اواخر عهد ساسانی که در کاوشهای شهر ِ کهن ِ "وَرَخشا" (ارگ نشین ِ کهن ِ بخارا) یافته شده بود و شاهَکِ محلی را در خانه اش (خدا خانه) به همراه همسر و پسر جوانش در حال ِ نیایش به دور ِ آتش مقدس نشان می داد:

نقش ِ سُغدیِ اواخر عهد ساسانی  

تصویر 7 : نقش ِ سُغدیِ اواخر عهد ساسانی در موزه ی ارگ ِ بخارا که شاهک ِ محلی ِ وَرَخشا را به همراه همسر و پسر جوانش در حال نیایش به نزدیکی ِ آتش مقدس نشان می دهد.Mural saint veneration for holy fire (ruler with his wife and young son near a sacred fire). VARAHSHA. Palace oriental hall. 7th Cent.

 

ارگ بخارا 

تصویر 8 : ارگ بخاراARK fortress in Bukhara

 

 

به هنگام غروب، در مدرسه ی "نادر دیوان بیگی" شاهد رقص زیبایِ نوروزیِ زنان و دخترانِ جوان بخارایی بودم که عکسها و بخشی از فیلم ِ آنرا تقدیم می دارم:

رقص محلی زنان و دختران بخارایی   

رقص محلی زنان و دختران بخارایی  

رقص محلی زنان و دختران بخارایی

تصویر 9 : عکسهایی از رقص محلی زنان و دختران بخارایی در مدرسه ی "نادر دیوان بیگی"(اگر برخی از عکسها نشان داده نشدند، کلیک ِ راست کنید و  SHOW PICTUREرا انتخاب کنید)
women and young girls of Bukhra are dancing at Nadir Divanbeghi Medressa(If the photos was not shown, RIGHT CLICK > SHOW PICTURE)

برای دیدن بخشی از فیلم رقص محلی زنان و دختران بخارایی در مدرسه ی "نادر دیوان بیگی" اینجا را کلیک کنید
To see a part of the film, "folklore dance at Nadir Divanbeghi Medressa"CLICK HERE