علمی و ادبی

سایت شخصی مسعود محمدی دبیر فیزیک

علمی و ادبی

سایت شخصی مسعود محمدی دبیر فیزیک

ارگ راین

 Your image is loading...

 

ارگ راین کرمان نه کمترتازارگ بم

نظرات 4 + ارسال نظر
ümid urmuli جمعه 6 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 11:06 http://www.urmuli.azeriblog.com

سلام لار
بیرینجی نه ده ن فارسجا یورومونوزو یازیبسیز؟
منیم نئچه ایمیلیم وار که هر گون باخارام بلکه گورمه میشم(عذر ایسته ایر ه م ) یوسخام چوخ آز واختدا یانیت لایادیم.
عرب یا دا کی لاتین الفیبا سیندا یازماق چوخ لو سبب لری سبب لری وار کی لازیم اولسا آچیقلایایرام.
داعی جان ائله که اوزه ل وبلاقینیزدا اولان رسیم نه ن بیلینیر سیزین یاشینیز من ده ن قا ت قات چوخ دور بو منیم اوچون اونم لی که بیر دفعه ده اولسا واخت آیریب و منیم اوچون یوروم یازیبسیز، آنجاق بونو ده مه لی یه م کی بیزیم آتا و آنالاریمیز ائله بیر آز کی باشقا ایشلره واخت آیریردیلار بیر آز دا اوزلرینی یاخشی تانیسیایدیلار ایندی سیز بو سوزی منه دئمه زدیز که اورمو یازماق یانلیش دیر و بیر آسور سوزودور. اورمو گولونون آدالارینین تاریخی آدلارین دئیشیب و فارسجا قوندارما آدلار قویدولار او واخت بیزیم آتا آنالاریمیز نه یه فیکیر وریردیله ر؟ ائله بو قونودا بیر گوروم گتیریره م کی آتا انالاریمیز یولولارینی چوخ یانلیش گدیب له ر. اوزه ل وبلاقینیزا باخاندا گورونور کی اورمو و دیگر آزره بایجان شهرلرینین اوته ک، اویقارلیق، فولکلور و ... یازمادان گوتورب قوندارما پان فارس لار کوزه ده ن چیخالدان سوزلرده ن یازیرسیز؟
بو قونو دا او قدر قایناق وار کی بیر آز آراشدیران آدام بو سوزو دئمه ز. آنجاق من سورقونوزا یانیت ورمئک اوچون هورون آراسیندادن بیر سیرا یازیلار کی گونئی آزر ه بایجان تورکولوق لاری آراشدیریبلار یازی رام و داوامینا بو سیته لرده اوخویا بیلم ه ک اولور:
"اورمیه" به جای "ارومیه"
منابع فارسی، کردی و ارمنی نام شهر اورمو (اورمیه) را به شکل "ارومیه" و منابع تورکی و آزربایجانی این نام را در زبان فارسی به شکل "اورمیه" و به زبان تورکی مطابق با تلفظ مردم به شکل "اورمو" می نویسند. گروه دوم معتقد به تورکی بودن نام اورمو و در نتیجه اورمیه و همریشگی احتمالی آن با اسامی شهرهایی مانند اور و اوروک (از تمدن سومری)، اورگنج (دو شهر در ازبکستان و ترکمنستان) و اورومچی (در ترکستان چین، بئش پالیق سابق) اند.

تئوری سومری نام اورمیه: مدافعین این تئوری، نام اورمیه را به شکل "اور(و)+ مو" (URU+MU)و یا "اور(و)+مه" (URU+ME) تقطیع می کنند.

١- "اوروURU " در زبان سومری که از طرف عده ای زبانی خویشاوند با زبان تورکی و یا پروتوتورک در نظر گرفته می شود، به معنی شهر و آبادی است. نام دو عدد از مهمترین شهرهای سومری "اور" (المقیر فعلی در جنوب بغداد) و "اوروک" (ورقه فعلی) بوده و احتمال داده می شود نام کشور عراق نیز یادگار کلمه اوروک سومری باشد. (اوروق و یا اوروغ در تورکی به معنی قبیله و یا گروه انسانی خویشاوند و در تورکی معاصر به شکل اویروق به معنی تابعیت و شهروندی است)

٢- "موMU " در زبان سومری (معادل شامو در زبان آکادی) به معنی بهشت و یا بخشی از آسمان-بهشتها و شاید به معنی باران است. "مهME " نیز در این زبان به معنی معیارها و نرمهای فرهنگی و یا پرچمها و نشانه های این نرمها می باشد. بنابراین "اوروموURUMU " به زبان سومری به معنی "شهر بهشتی"، "شهر باران" و "اورومهURUME " به معنی "شهر فرهنگ، شهر با فرهنگ" می باشد. نام اورومو به معنی شهری بهشتی با باور رایج در ادوار باستان مبنی بر قرار داشتن باغ عدن در آزربایجان –تبریز همخوانی تمام دارد.

تئوری اورال –آلتائیک نام اورمیه: در زبانهای مخلتف اورال-آلتائیک نامهای جغرافی متعدد مشابه با نام اورمیه وجود دارند. این نامها را میتوان به دو دسته جداگانه، یکی با معانی مکان و مقر و دیوار و دیگری با معانی زیبا و شاد و شوق و ... تقسیم کرد:

١- بن "اورUR " در زبان تورکی باستان به معنی مکان و مقر و... و "اٶرو-هٶروÖRÜ-HÖRÜ " به معنی دیوار درهم تنیده است. ("اورUR " به سومری به معنی انسان است). کلمات اورتا (وسط)، اوردو (قرارگاه خاقان و ارتش)، اورون (مقام، مکان)، اورناماق (جای گرفتن)، اورلاتما (اسکان دادن)،... در زبان تورکی و بنا به شماری از صاحبنظران کلمات یورد و یا یئر نیز از همین ریشه اند.

٢- در زبانهای اورال-آلتائیک ترکیبات متعددی وجود دارند که یادآور نام اورمیه اند. در همه این نامها معانی شادی، زیبائی، ذوق و شوق و الهام بخشی مستتر است:
الف- در زبانهای مونقولی کلمات اورماURMA ، اورامURAM ، اورمانURMAN ، اورماسURMAS ، اورمURM ، اوروما URUMUو .... به معانی روحیه، الهام، شوق و ذوق میباشند. نام شهر اورومچی URUMÇİ ویا اورونچی URUNÇİاویغورستان (تورکستان چین) نیز کلمه ای مونقولی (لهجه باستانی مربوط به دو هزار سال پیش) است. در این ترکیب اورو URU به معنی زیبا و مچی MÇİ به معنی مرغزار و کشتزار است.
ب- در زبانهای اورالیک (فینو اوگوریک مخصوصا در زبان مجاری) اٶرٶم-اٶرٶل ÖRÖM-ÖRÖLبه معنی شادی و نشاط است (زبانشناسان این نامها را ماخوذ از زبان تورکی دانسته اند)
ج- در تورکی باستان، اورینÖRİN, ÜRİN ، اورون ÜRÜN و اورگونÜRGÜN همه به معنی شاد و شاداب بودن.

بنابر این نظریه، نام اورمیه کلمه ای اورال آلتائی به معنی مکان زیبا و شادی بخش است.

تئوری تلفظ مردمی: عده ای نیز نام اورمیه را ناشی از تلفظ تورکی "رومیه" و یا "رومی" میشمارند. طبق این نظر، از آنجائیکه صدای "ر" در اول کلمات اصیل تورکی نمی آید، برای رفع این صدا از اول این چنین کلمات وارده از زبانهای خارجی، صدای "او" و یا "ای" به اول آنها (مانند ایره حیم به جای رحیم و .....) افزوده می شود. چنانچه واژه های "روم" و "روس" در تورکی مردمی به شکل "اوروم" و "اوروس" تلفظ میشوند. نام شهر "اورفا" در ترکیه نیز طبق همین قاعده و از افزودن صدای "او" به اول نام قدیمی این شهر "روبا" حاصل شده است.

نام دومین شهر آزربایجان اورمو-اورمیه، چه از ریشه تورکی- اورال آلتائیک اروم-اورون، چه از تلفظ تورکی "رومیه" و چه از ریشه سومری اورومو-اورومه گرفته شده باشد، شکل "اورمیه" مانند خود این شهر، دارای بار و هویت تورکی است و شایسته است که در زبان فارسی نیز به جای فرم غیرتورکی ارومیه بکار رود.

http://toponimler.blogspot.com/2007/12/dabbagiyahoo.html
بعضی سوزلرین معناسی:
یوروم = نظر، فیکیر
یانیت= جاواب
اوزه ل = شخصی
اوته ک = تاری، کئچمیش
اویقارلیق= مدنیت
قونو = موضوع
آراشدیرماق = آختارماق، تحقیق
هورون آراسی= اینترنت

ümid urmuli دوشنبه 9 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 19:01 http://www.urmuli.azeriblog.com

اورمو سوزونون سومئه ر جه اولماسی اوچون بیر فیلم هورون آراسینا اکله میشه م کی واختینیر اولسا آشاغیداکی عنواندان باخین:
هورون آراسی= اینترنت
http://video.yahoo.com/watch/6505445/16869519
http://video.yahoo.com/watch/6505934/16870333
http://video.yahoo.com/watch/6506232/16870873
http://video.yahoo.com/watch/6508936/16878210
سایغی لاریملا

ümid urmuli جمعه 13 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 14:32 http://www.urmuli.azeriblog.com

یادیما گه لیر که هر واخت اوز آتا-آنامدان(تانریم قوروسون آتا-آنالاری) سوروشدوم بو سوزون تورکجه سی نه اولور بیلمیردیله ر؟ سبب لرین بیر آز آراشدیرساز گورونور کی بو 100 ایل ده نه له ر که گلمیه ییب دیلیمز- تاریخیمیز- کیملیمیزین باشینا...
آنجاق اوزومو بیر آز کی تانیدیم ده دیم کی گره ک منیم گلئجه ک اوچون بیر سوزوم اوزوم ده ن سونرا گله ن له ره اولا اوز آتا-آنام کیمین سوسمایام
هر کیم بیر آز گوزه ل شهریمیز اورمونون اوته ک، اویقارلیق و ... بیلسه گوره ر کی هاردا یاشاییریق و نه خوشبخت بیر اینسانیق! آنجاق ائله بو اوته ک و اویقارلیق سبب اولوب کی بعضی اوته ک سیز و اویقارسیز قوم(کورد-ائرمنی-فارس-آشوری و ...) بیزیم بو شهره گوز تیکیب و نه لر کی ایله مه سین له ر- بو باره ده چوخ آچیقلایامام آنجاق آشاغیدا 1000 سایتدان نئچه سینی یازیرام گورون کی کیم له ر ایسته اییر اورمو نو دونیادا کوردو تانیدسین:
www.urmiye.com
www.urmiye.org
www.urmiye.eu
http://www.urmiyem.blogfa.com
http://www.urmiyekurdistan.blogsky.com
http://kurdblogger.com/
www.nurhakdagi.net
http://kurdisharmenian.blogspot.com/
http://www.hpg-online.net
www.persianhub.org
www.globalcoordinate.com
و 11ده نه تیلویزیون کانالی و ...
سوز بوردا کی نه دن بو ساتلارین هئچ بیر یاساق دئیل؟
آنجاق سوزوم بو کی بیزیم بویوک لریمیز اوز و باشقا اوشاقلارینا قاچاق نئبی ده ن، بای بک ده ن ، دد ه قورقود، نسیمی، فضولی، خطائی، شیخ صفی الدین اورموی، ..فولکلوروموز و ... دئیب و یازلار
آراشدیرماق= جستجو، تحقیق
اوته ک = تاریخ
اویقارلیق= مدنییت
یاساق = بسته، قدغاً،فیلتر
سایغی= حرمت، احترام
سالام و سایغی لاریملا

داریوش سه‌شنبه 22 شهریور‌ماه سال 1390 ساعت 08:59

با درود و احوالپرسی باید از جناب مسعود محمدی عزیز قدر دانی کنیم که در وبلاگ خود ایران را به دوستداران ایران میشناسانند و کوشش در سوق دادن خوانندگانشان برای اتحاد بین اقوام ایرانی و بالا آوردن وجدان ملی آنان هستند و به وظیفه ملی خود بخوبی آشنا هستند. ناسیونالیسم قومی بد نیست و لازمه ناسیونالیسم ملی است اما در جا زدن در قومیت در مواقعی ضد ملی میشود آیا اگر ما فقط در قومیت درجا بزنیم از منافع 8 میلیون آذربایجانی در تهران هم حمایت میکنیم اگر میکنیم و برایمان مهم است ما یک فرد ملی هستیم والا باید روی خودمان کار کنیم و اعتقادات و نظرتمان را بررسی کنیم تا ایرادهایش را رفع کنیم. من ضمن ابراز علاقه به نظرات شما مطمئن هستم که خوانندگان ساییتان با نظرات شما هم سو و هم راستا هستند. آفرین, زنده باشید . داریوش امریکا -کنتاکی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد